четвъртък, 29 октомври 2015 г.

КОНТАКТНИ ЛЕЩИ И АСТИГМАТИЗЪМ - Част 2



Sarah Morgan,BSc(Hons) Mphil MCOptom FAAO FBCLA


Сара Морган е британски оптометрист. Освен това е консултант в отдел за усъвършенстване на кадрите и експерт в областта на комуникация с клиенти.


Как да говорим за торичните лещи пред тези, които се нуждаят от тях?
           
Близо половината от потенциалните потребители на контактни лещи се нуждаят от корекция на астигматизъм на едното или двете очи. Запитвали ли сте се какъв процент от Вашите клиенти/пациенти носят торични контактни лещи?
            Независимо дали напасвате нов пациент или преглеждате такъв, който вече носи контактни лещи, винаги отчитайте необходимостта да се коригира астигматизма, ако е наличен. Ако цилиндрите са 0.75D или повече в едното или двете очи, торичните лещи ще осигурят по-ясно зрение.
            В миналото голяма част от потенциалните клиенти са били уведомявани, че меките контактни лещи са неподходящи за тях, точно защото имат астигматизъм. Вече отдавна не е така и очните специалисти са задължени да предоставят най-актуалната информация за избор на торични лещи и да осигурят възможно най-доброто зрение, така както правят с очилата. Важно е да се обяснят и възможностите за постоянно носене или носене отвреме-навреме. Направете го, преди някой да го направи вместо Вас.
            Много от пациентите с очила не знаят, че контактните лещи могат да не се носят постоянно. (В миналото старите материали изискваха време за привикване към лещите. Тези материали не позволяваха носенето на контактни лещи отвреме-навреме и това схващане все още е разпространено сред някои очни специалисти и пациенти). Предоставянето на възможност да докоснат пробна мека контактна леща е важна стъпка, защото по този начин те преодоляват страховете си и се уверяват колко деликатни и нежни са съвременните контактни лещи.
            Некоригираният астигматизъм може да предизвика у пациента неудовлетвореност от качеството на зрението и да се превърне в причина за отказ от контактните лещи. В много от случаите, в които пациентите обясняват какво ги притеснява, ние разпознаваме типичните симптоми на некоригиран астигматизъм. Пренасочването на пациенти с астигматизъм към торичните контактни лещи може да ги задържи към бизнеса Ви като ваши доволни клиенти.
            Широкият диапазон от параметри, материали и възможности за подмяна, означава, че торичните лещи покриват нуждите на повечето от пациентите Ви с астигматизъм. Емпиричното напасване предизвиква приятна изненада у пациентите, особено когато са били уведомени, че не са подходящи за контактни лещи, заради астигматизма си. Торичните лещи се напасват бързо и лесно, а оценката за напасването им става за минути след поставянето в очите.



Ключови моменти

Един от двама пациенти, носещи контактни лещи, се нуждае от торична корекция на едното или двете очи.



Редовни пациенти

Проверете последната рефракция на очилата преди контролния профилактичен преглед и предварително поръчайте пробни торични лещи, за да можете веднага  да демонстрирате ползата от тях. Дайте възможност на асистентите си да помогнат в тази дейност.




Комуникация

Подробно обяснете защо е важно лещите да бъдат носени според препоръката на производителя и защо е важно да бъдат подменяни навреме. Обсъдете индивидуално с всеки пациент зрителните преимущества както в работна среда, така и по време на почивка и спорт.



Носещи очила

Обяснете на хората, които не знаят за съществуването на торични лещи и на тези, които смятат, че са неподходящи за лещи, заради астигматизма си, че технологиите за производство на контактни лещи напредват толкова бързо, както е при мобилните телефони. Вече има нови материали и нови дизайни, които покриват всички изисквания на пациентите с астигматизъм.



Спорадично носене 

Уверете се, че удовлетворените от носене на очила пациенти знаят за възможността да използват контактни лещи отвреме-навреме – по време на почивка, разходка, спорт като най-удобният вариант за тях са контактните лещи за еднодневна употреба.

           

 Какво показват проучванията?

Данните от предписаните рецепти в целия свят за последните десет години показват, че е налице нарастване на броя на напасваните торични лещи, което сочи, че процентът на хората с адекватно коригиран астигматизъм се е увеличил.Това може да се обясни с напредъка на технологиите за производство и дизайна, което прави тези лещи достъпни и лесни за напасване от очния специалист.
            Независимо от финансовата достъпност, наличността на пазара и успехите при напасване на еднодневни или едномесечни торични лещи, все още има пациенти, които компромисно „коригират“ астигматизма си със сферични лещи. Сферичните лещи не могат напълно да коригират астигматизма, независимо дали са хидрогелни или силикон-хидрогелни. Нещо повече – клинично зрението намалява значително дори при ниски стойности на астигматизма от порядъка на 0.75D  (особено при случаите на нисък контраст, широки зеници или астигматизъм в доминантното око).
            Новият пациент не е в състояние да оцени нюансите на сферичната корекция в сравнение с торичната. Очният специалист е този, който може да посочи необходимостта от торична леща като демонстрира зрението само със сферична леща, след което да прибави цилиндър във фороптричната рамка. Той трябва да обясни, че торичната леща оказва най-силно влияние при спорт (бързо движещи се предмети като тенис топки), слаба светлина, каквато е налице при нощното шофиране или в мрачни и дъждовни дни.


Как да обясним на пациента какво представлява астигматизмът?
           
Да се обясни понятието „астигматизъм“ на клиент/пациент е доста по-трудно от това да се обясни миопията или хиперметропията. Най-напред обсъдете с пациента първичния рефрактивен дефект – „късогледство“ или „далекогледство“ (това са думите, които е добре той да чуе вместо миопия или хиперметропия):
„Вие се нуждаете от помощ, за да можете да виждате надалече/наблизо. В рецептата Ви за отлично зрение има и друг параметър – астигматизъм. Астигматизмът не е заболяване, а просто един допълнителен параметър, с който трябва да се съобразим за най-оптимално коригиране на зрението Ви. Повечето хора имат астигматизъм на едното или двете очи, който изисква корекция, а и Вашият е с такива стойности, които трябва да се вземат предвид при избора на контактни лещи, точно както това е направено в очилата Ви.“  
Не забравяйте да информирате клиента, че всеки втори човек би виждал по-ясно с контактни лещи за астигматизъм на едното или на двете очи.
За да уверите отново пациента, че астигматизмът не е болест, му обяснете причината: „Оцветената част на окото Ви има в предната си част прозрачен слой, наречен роговица и той играе важна роля за ясното зрение и правилното фокусиране. Роговицата е микроскопично тънка полусфера и разликите в наклона на кривата ѝ от север на юг и от изток на запад пораждат астигматизма.“  Използвайте примера с топката за ръгби:

Обмислете в този контекст как да обясните и диоптричната сила на астигматизма, например: „Стойностите на Вашия астигматизъм се считат за ниски, подходящи са за корекция с контактни лещи и ние разполагаме с чудесни възможности за избор за ясни случаи като Вашия.“


Но аз не съм подходящ...
          
Твърде обичайно е пациентът да заяви, че в миналото е бил посъветван да не пробва контактни лещи, тъй като има астигматизъм. Важно е да съхраните доверието му към Вас и внимателно да му обясните причината, поради която това твърдение отдавна не е валидно. Споменете за значителния напредък в технологиите, материалите и дизайните при производство на контактни лещи в последното десетилетие и предложете безплатно напасване с пробни торични лещи.
            Пациентите, носещи контактни лещи отвреме-навреме също биха проявили интерес към подобна дискусия, защото повече от половината от тях са с астигматизъм ≥0.75DC на едното или на двете очи.
            Обяснявайте, защото някой друг ще го направи вместо Вас.

         

Препоръчвам Ви...

Както новите, така и старите пациенти търсят експертното мнение от своя очен специалист. Както е важно те да бъдат съпричастни при взимане на решения, докато се обсъждат възможните варианти за корекция, така е важно и да им дадем правилни професионални препоръки, в които те да повярват. Понякога очните специалисти се чувстват неудобно да предлагат по-скъпи продукти и това стига до степен, когато те сами решават дали пациентът е в състояние да си ги позволи.
Даването на най-добър съвет е най-етичният подход, защото третирате пациента като член на семейството Ви. Пациентите оценяват рационалното в даден съвет, така че, когато обяснявате цилиндрите в рецептата като част от прегледа, те по-ясно осъзнават какви са нуждите от корекция на зрението им. Това означава, че не е нужна допълнителна обосновка защо му се предписват торични лещи.
Използвайте фрази като: „Аз Ви препоръчвам лещи, които не само осигуряват корекция на късогледството, но които коригират и астигматизма, което Ви гарантира острото и ясно зрение, към което се стремим.“
Повечето хора взимат решението си въз основа на добре обоснован съвет от очния специалист, а не само според цената. Но те могат да постъпват така, само когато са им предоставени достатъчно познания и информация.


Не са ли скъпи?

Дали наистина торичните лещи си струват разликата в цената? За да може да убеди пациентите/клиентите си в това, самият очен специалист трябва да бъде убеден. Твърде често препоръката за торични лещи (когато изобщо я има) е съпроводена с непрофесионално извинение за цената им: „Съжалявам – те са малко по-скъпи...“. В много от случаите пациентът не е уведомен за цената на стандартните сферични лещи, а разликата възлиза едва на няколко лева за чифт. Ако по време на прегледа сте обяснили на пациента детайлно нуждите от корекция на зрението му, препоръката за торични лещи няма да се появи като изненада и в повечето случаи се приема с охота.
Пациентите имат много бедна информация и малък опит с предимствата и недостатъците на различните контактни лещи като дизайн, кислородна преносимост и т.н., така че те повдигат въпроса за цената като единствения въпрос, който могат да зададат в търсене на повече информация.
Винаги помнете, че въпросът за цената често представлява питане с цел получаване по-подробна информация.


Думи, които трябва и които не трябва да използваме

Не казвайте:

„Вашият случай е сложен“
      „Вие сте астигматик“
 „Имате неправилна форма на предната част на окото“
      „Роговицата Ви е увредена“
      „При Вас е налице една аномалия“


Казвайте:

„Очите Ви са нормални“
 „Всеки втори човек, който носи контактни лещи се нуждае от лещи за астигматизъм.“
 „Почти всеки, който преглеждам има астигматизъм поне на едното око“
„Астигматизмът е един от елементите в необходимостта от корекция на зрението Ви“
 „Напасвали сме много от този тип контактни лещи – те са все по-популярни“


Как да имаме успех с торичните контактни лещи?


Първото силно впечатление

Създаването на силно и положително първо впечатление е изключително важно, затова планирайте предварително срещите си с пациенти, които се нуждаят от торични лещи. Запазете им час за преглед, установете актуалната им нужда от корекция и поръчайте подходящите пробни торични лещи. Интересно е да знаете, че за да обхванете диапазона от +6.00D до -10.00D от четири цилиндъра през 10 градусова стъпка на оста, ще са Ви необходими над 4000 различни пробни лещи.
Пациентите, които вече носят лещи могат веднага да усетят подобреното качество на зрението, когато им се поставят подходящи пробни лещи. Насърчете ги да изпробват лещите в ежедневието си по време на работа и спорт, за да усетят промяната. Не забравяйте да напомните колко е важно да подменят лещите си навреме, за да запазят ясното и остро зрение и здравето на очите си. Този подход, при който пациентът не се задължава с нищо, но е пълноправен участник в процеса на вземане на решение, е от полза и за двете страни.


Как да боравим с торичните лещи?

Меките торични лещи се поставят и свалят от очите по същия начин, както сферичните. Особеното при тях е, че след поставяне са нужни няколко премигвания, за да заеме лещата правилната си позиция. Това отнема около 10 секунди. Не пропускайте да предоставите възможност дори на най-опитните пациенти със сферични лещи да изпробват този процес сами във вашата оптика. Опитните пациенти вероятно ще се нуждаят само от един опит. Допълнително им покажете ротационните маркери, за да не си помислят в бъдеще, че лещите им са надраскани или повредени.


Процесът на напасване

Благодарение на модерния дизайн на торичните лещи днес, 95% от напасванията са успешни още с първите пробни лещи. Когато сте си уредили визита за напасване е добре да споменете тази статистика. Предупредете пациента, че лещата се нуждае от няколко секунди след поставянето, за да се ориентира правилно. Обяснете как детайлния преглед с помощта на маркерите проверява точното и позициониране. Помогнете на пациента да разбере, че очите му са уникални инструменти и че целта на напасването на новите лещи е да се поддържа успешното функциониране на очите, както и да се осигури най-добрия комфорт и зрение с подходящите лещи.

Ако маркерите не попадат на местата си и лещата се размества, обяснете, че тя се нуждае от „фина настройка“ на оста, което ще я позиционира правилно във всяко от очите. Използвайте правилото LARS (Left  Add, Right  Subtract) тоест ако маркерът е завъртян наляво, добавете градуси, ако е завъртян надясно – извадете. Не забравяйте,че в един пълен оборот на циферблата има 360º, тоест на отклонение с „1 час“ съответстват 30º.



Вашите колеги

Включете в процеса на напасването и хората, работещи на „предна линия“ в оптиката/практиката Ви, за да могат да Ви помагат при поръчките на контактни лещи и също така да имат добри умения да обяснят на пациентите/клиентите какво е астигматизъм. Все пак това е само един елемент в рецептата за корекция на зрението.


Не пропускайте тези възможности:


При пациенти, носещи контактни лещи


  1. Използвайте комплекта си от пробни лещи или предварително, преди насрочената визита, поръчайте пробни лещи.
  2. Демонстрирайте загриженост и внимание!
  3. Организирайте им ново изживяване – хората се радват, когато опитват нещо ново.
  4. Пациентът/клиентът трябва да чувства, че е обект на специално внимание.


При пациенти, носещи очила



  1. Обяснете им, че предишната неприложимост е преодоляна благодарение на новостите в технологиите за производство.
  2. Предоставете им възможност за първи път да докоснат контактни лещи (TABA)
  3. Попитайте ги: „Попадали ли сте в ситуация, в която очилата Ви създават неудобство? Когато спортувате например.“
  4. Обмислете предварително – проверете комплекта си с пробни лещи или поръчайте пробни торични лещи, които да бъдат използвани при избора на рамки (метода EASE)
  5. Не забравяйте, че носенето на контактни лещи отвреме-навреме е възможност, която не бива да се пренебрегва.

Вижте повече: https://goo.gl/HKzqk7





 



Няма коментари:

Публикуване на коментар